6:e försöket.

Morgoncigg

Jag vaknar nu upp av
Ett ljus, bländande, lampa
Du tände, vrider mig
I sängen, vill inte gå
upp, det för skönt här nu
under täcket, snooza
Låt mig bara få sova lite
Jag vill drömma lite mer om
något annat, något
som inte är vardag

Du stampar in, ropar:
"Men har du inte gått,
upp än, häng med ut nu
jag ska ta morgonciggen
och jag tänker inte
röka ensam, kom nu!"

Du drar upp mig innan jag
ens vet ordet av det
sömndrucken dras jag ut
är knappt medveten om
vad som händer, balkongen
Där sitter vi i sol
Morgonsolen lyser
successivt så vaknar
jag.

Du puffar redan
den sista du har kvar
sen igår, njuter rejält
djupa bloss, dra in allt.
Jag tänder, du fimpar.
Du reser dig upp, och jag
Jag sitter kvar, frågar:
"Vart ska du? Jag tände nyss"

Inget svar, du går ut
Kanske ska du köpa
Nya, vad vet jag? Du gick
utan att svara mig
det angår väl inte
mig

nu sitter jag kvar här
ensam i solen
med en ciggarett i hand
ett fullt paket utan någon
som gör mig sällskap
Reser mig
Fimpar den
Paketet upp
Askkopp
jag bär den,
nu
KASTAR
Vad är det för mening med att
röka jag mår bara dåligt av det i
slutet, för njutning? glöm det! det
är inte värt det, det här är fan det
dummaste du någonsin började
med för vet du vad det kommer
FAN DÖDA DIG

Tittar argt upp mot
solen, gå i moln, du kan
titta fram senare
nu vill jag bara
sova, kanske drömma en
mardröm, eller flera
och du solen, du må
lysa upp min värld ibland
just nu vill jag sova
och du är i vägen



image6

Kommentarer
Postat av: S

hum. som jag sa innan så är/var jag lite skeptisk till denna, jag vet nog egentligen inte varför. Det kan ha att göra med formen, eller helt enkelt för att den är så olik dina tidigare.(jag säger inte att den inte är bra)Rent innehållsmässigt gillar jag den, och den blir bättre och bättre för varje gång jag läser den. Utmaningen är att kunna framhäva innehållet så bra som möjligt och ändå behålla den personliga strukturen. Detta gör mig en aning ambivalent då jag inte kan välja om jag ska gilla 'din' struktur för att det är så du vill ha den, och jag tycker att man ska göra 'sin grej' oavsett hur andra uppfattar det, eller om jag helt enkelt ska välja att ogilla strukturen...

2008-04-08 @ 18:05:04
URL: http://paintspeeling.blogg.se
Postat av: Felicia

Som jag sa tidigare så är den här definitivt min favorit, men det är nog som Sofie säger, att det har lite med strukturen att göra. Jag tar lättare åt mig av den här då den är mer.. med fötterna på jorden? Och sen liknar det lite mer min stil i att skriva. (Hö-hö.)

2008-04-08 @ 18:57:11
URL: http://headphonesex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0